Aarhus Naturfriskole har til formål at skabe en skole, der giver mening, dvs.
Trige Søndergaard danner rammerne om den første Innovative Naturfriskole i Danmark og byder på:
Naturskønne omgivelser med udfoldelsesmuligheder
Mange lokaler med mulighed for forskellige funktioner fx; stillerum, fordybelsesrum, grupperum, bevægelsesrum, sløjd/krea-værksted, musikrum.
Stort udeareal med asfalteret boldbane og plads til bl.a. høns, nyttehave og bålplads.
Aarhus Naturfriskole starter i samme lokaler som den tidligere friskole Den Innovative Naturfriskole hørte til. Den nye friskoler trækker ånden med fra Den Innovative Naturfriskole og er baseret på samme grundlæggende værdier.
Aarhus Naturfriskole har foretaget justeringer på baggrund af de erfaringer, der blev gjort med Den Innovative Naturfriskole.
Først og fremmest har skolen valgt at udelukke elever med særlige behov eller svær skolevægring. Selvom Den Innovative Naturfriskole havde positive erfaringer med at fremme trivsel og læring hos denne elevgruppe, har det været en ressource tung post både økonomisk og tidsmæssigt. Derudover er der uoverenstemmelser mellem kravene fra ministeriet og de meningsfulde tiltag, skolen havde positive erfaringer med.
Det første skoleår lukkes kun op for børnehaveklasse - 3/4. klasse, hvorefter skolen vokser med et klassetrin om året til den har undervisning fra børnehaveklasse - 9. klasse. Det giver skolen mulighed for at vokse langsomt. Samtidig giver det skolen et par år til at etablere eget laboratorie.
Der arbejdes på, at det bliver økonomisk muligt at starte skoleåret med både skoleleder, børnehaveklasseleder og en pædagog. Udfordringen ligger i, at skolen først kan modtage tilskud fra staten fra november i skolens første år. Løn, leje og andre udgifter skal således finansieres gennem forældrebetaling og donationer de første måneder.
Undervisningen kommer til at have en fast inddeling i aldersgrupper. Grupperne vil bestå af Børnehaveklasse, 1.-2. klasse, 3.-4. klasse, 5.-6. klasse og 7.-9. klasse. Skolens egne læseplaner og mål er desuden udformet, så de følger disse trin. Der vil dog være tidspunkter, hvor grupperne undervises på tværs af grupperne. Det første skoleår undervises børnehaveklasse sammen med 1.-2. klasse af børnehaveklasseleder og pædagog, mens 3.-4. klasse undervises af skoleleder.
Der ansættes hurtigst muligt en sekretær til at varetage de administrative opgaver, så skoleleder kan fokusere på pædagogisk ledelse og undervisning.
Skolens bestyrelse sammensættes efter ønsker om at få besat bestemte roller med forskellige kompetencer. Derudover må forældre i bestyrelsen ikke udgøre et flertal.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes